Imec news

Vlaamse doorbraak in ontwikkeling van augmented reality-contactlens - Imec en UGent bouwen een LCD scherm in in een contactlens

05/12/2012

5 december 2012- Leuven en Gent (België) – Het Centrum voor Microsysteemtechnologie (CMST), imec’s geassocieerde lab aan de Universiteit Gent, kondigde vandaag aan ze dat erin geslaagd is om een sferisch LCD scherm in te bouwen in een contactlens. De realisatie is een eerste stap naar volledig gepixelde contactlenzen met een brede waaier aan medische en cosmetische toepassingen.

In tegenstelling tot LED-schermen in contactlenzen, die gelimiteerd zijn tot een beperkt aantal pixels, maakt imec’s innoverende LCD-technologie gebruik van de gehele schermoppervlakte. Het aantal pixels en de schermgrootte kan eenvoudig aangepast worden aan de specifieke toepassing door het patroon aan te passen in de geleidende laag van het scherm. Zo kan een contactlens met slechts één enkele pixel dienst doen als afstelbare zonnebril, maar kunnen ook contactlenzen met zeer veel pixels gerealiseerd worden.

Het eerste prototype, dat vandaag werd voorgesteld, toont het patroon van een dollarteken, een knipoog naar de tekenfilmfiguren met dollartekens in hun ogen. Het scherm in dit prototype is voorlopig nog beperkt tot eenvoudige patronen, vergelijkbaar met een elektronische zakrekenmachine. Behalve het verbeteren van de beeldkwaliteit door het aantal pixels te verhogen, werken de onderzoekers ook aan een volledig autonome elektronische contactlens met ingebouwd beeldscherm. Die zou gebruikt kunnen worden voor medische doeleinden, bijv. als artificiële iris om de lichttransmissie naar de retina te regelen in het geval de eigen iris beschadigd is. Of voor cosmetische toepassingen, bijv. voor een iris waarvan je zelf de kleur kan veranderen. Op lange termijn moet zelfs een Head-Up Display (HUD) mogelijk zijn, waarbij een beeld rechtstreeks wordt geprojecteerd in het gezichtsveld.

"Flexibele LCD schermen zijn normaal gezien niet geschikt om in een nieuwe vorm gegoten te worden, en al helemaal niet in een sferische vorm. De grootste uitdaging was dus om een zeer dun bolvormig substraat te ontwikkelen met actieve polymeerlagen die de extreme omstandigheden van het modelleerproces aankunnen”, zei Jelle De Smet, onderzoeker van het CMST. “Bovendien moest de invloed van de polymeerlagen op de soepelheid van het LCD scherm in detail bestudeerd worden. Door gebruik van nieuwe soorten van actieve polymeren en door ze te integreren in een soepele gebogen cel, zijn we erin geslaagd deze contactlenzen met ingebouwd LCD-scherm te maken.”
Prof. Herbert De Smet, hoofd van CMST’s display groep gaat verder: “Nu we erin geslaagd zijn om de basistechnologie te realiseren, kunnen we verder gaan, en concrete toepassingen uitwerken die mogelijks al binnen een paar jaar beschikbaar kunnen zijn.

--einde--

Bekijk hier de film van een werkend prototype

De ooglens met dollarteken naast het menselijke oog.
Legende: De ooglens met dollarteken naast het menselijke oog.
Klik op de foto om de high-res versie te downloaden.

Over CMST
Meer informatie op http://www.cmst.be

Imec verricht onderzoek dat tot de wereldtop behoort in het domein van nano-elektronica. Imec koppelt zijn innovatieve kracht aan wereldwijde partnerships in ICT, gezondheidszorg en energie. Zo worden er technologische oplossingen ontwikkeld die relevant zijn voor de industrie. In een unieke hightech omgeving is imec’s internationaal toptalent gedreven om de bouwblokken te ontwikkelen voor een beter leven in een duurzame maatschappij.
Imec's hoofdkantoor is gevestigd in Leuven, België. Imec heeft kantoren in België, Nederland, Taiwan, Verenigde Staten, China, India en Japan. Het onderzoekscentrum telt ongeveer 2000 medewerkers waarvan meer dan 600 industriële residenten en gastonderzoekers. In 2011 bedroeg imec's budget (P&L) ongeveer 300 miljoen euro. Meer informatie kan je vinden op www.imec.be
Imec is een geregistreerd trademark voor de activiteiten van IMEC International (stichting van openbaar nut volgens Belgisch recht), imec België (IMEC vzw gesteund door de Vlaamse Overheid), imec Nederland (Stichting IMEC Nederland, deel van Holst Centre dat gesteund wordt door de Nederlandse Overheid), imec Taiwan (IMEC Taiwan Co.), imec China (IMEC Microelectronics (Shangai) Co. Ltd.) en imec India (Imec India Private Limited).

Over UGent
De UGent is met meer dan 38.000 studenten en 7.100 personeelsleden één van de grootste universiteiten in het Nederlandse taalgebied. De UGent bekleedt een eigen positie onder de Vlaamse universiteiten als open, sociaal geëngageerd en pluralistisch. Meer dan 130 vakgroepen, verdeeld over 11 faculteiten, bieden hoogstaande en door onderzoek ondersteunde opleidingen aan. Disciplines als biotechnologie, aquacultuur, micro-elektronica en geschiedenis genieten wereldfaam. Meer informatie op www.UGent.be

Contact:
Imec : Hanne Degans, External Communications Officer, T: +32 16 28 17 69, Mobile: +32 486 065 175, Hanne.Degans@imec.be
CMST: Jelle De Smet, Centre for Microsystems Technology, T: +32 9 264 53 55, jelle.desmet@elis.ugent.be

Back to overview